måndag 6 juni 2011

Grattis Sverige!


Wooho, nationaldag:D
Hoppas att ni har haft det trevligt nu på nationaldagen. Det har jag haft iallafall! Jag tävlade och kom tvåa i 600.m! Så jag är glad^^


Och så har jag gjort ett nytt mönster till er. En liten Sverige-bläckis:3
Min bläckis heter Pu. Som min kompis som flyttade till Åland:
Du kan såklart virka din bläckis i andra färger än gul och blå! Varför inte ta dina favorit- eller ditt favorit-lags färger??

MÖNSTER TILL BLÄCKIS

Du behöver:

*Garn i fin färg
*Virknål som passar storleken på garnet
*Nål
*Stoppning
* Säkerhets ögon eller ögon som man limmar på alternativt lite restgarn att brodera ögon med
*Lim(om du limmar ögonen)

Förkortningar:
Fm= Fastmaska
2i1= Ökning
2->1= Minskning
Lm= Luftmaska
Hst= Halvstolpe
St= Stolpe
Dst= dubbelstolpe
3dst= tredubbel stolpe
*= upprepa från* till* varvet ut

Huvud/kropp

Lägg först upp 2 lm.
Börja virka i andra maskan från nålen.

V1: 6fm
V2: *2i1*
V3: *1fm, 2i1*
V4: *2fm, 2i1*
V5: *3fm, 2i1*
V6: *4fm, 2i1*
V7-10: *1fm i varje maska* (tre enkla varv)
V11: *4fm, 2->1*
V12: *3fm, 2->1*
Om du har säkerhetsögon eller broderar ögon sätt fast/ brodera nu det blir svårt att nå in sen!
V13: *2fm, 2->1*
V14: *1fm, 2->1*

Klipp av ock fäst tråden. Stoppa. Tadaa:D

Tentakler



Lägg först upp 2lm.
Börja virka i andra maskan från nålen.

V1: *2i1*


V2: *1fm, 2i1*


V3: *2fm, 2i1*





Nu ska vi virka tentaklerna!





V4: *1fm, Hst, St, Dst, 3dst i samma maska, Dst, St, Hst, 1fm i samma maska, 1fm*





(om det blir för "vågigt" i mitten av varvet, gör då 2fm emellan varje tentakel. Då löser det sig:3)





Det ska se ut som en blomma när du är klar.



Klipp av tråden men spara en lång ände att sy fast i huvudet/kroppen med!





Tadaa:3


Mun






Gör först en "magisk ring" som är rätt så stor.


Virka så många maskor att du är nöjd med storleken på munnen (jag virkade 18).


Dra igen ringen men INTE helt!!!





Tadaa:3





Montering





Sy fast tentaklerna på huvudet/kroppen med garnänden du sparade så att du blir nöjd.
Sy fast munnen som ett 'O' eller en liten glad eller ledsen mun eller hur du vill ha den för att göra just Din bläckis unik:D
Om du har limögon, limma på bara;D

Tadaa:3



Nu har du din alldeles egna bläckis!


Glöm inte att ge den namn och den blir din kompis för en lång tid^^


Det är samma regler som gäller för detta mönster som annars.

1 kommentar:

  1. Det är samma regler som gäller för detta mönster som annars.

    Hej jag undrar vad innebär detta? får man göra några stycken att sälja eller måste jag söka efter ett annat mönster, ifall jag skulle få sälja skulle jag självklart inte uppge att det är mitt mönster.

    SvaraRadera