lördag 25 juni 2011

Balthazar bläckis gratis mönster^^


Hellu^^

Jag har äntligen blivit klar med en söt bläckis som heter Balthazar.
Jag har märkt att bläckfiskar passar perfekt som amis, jag vet inte men bläckfiskar har en sorts ful charm som är oemotståndlig
Balthazar har en gen låt också, den älskar han att gå runt och nynna på.
Sen har han hittat på en liten dans som han dansar hela tiden. I dansen ingår det steppande och lite hoppande, så Balthazar får hålla sig på mattan:D Det låter så mycket om man steppar och hoppar på ett parkettgolv^^
Om ni lyssnar på låten kanske ni blir lika dansiga^^
Och jag har gjort ett mönster så att ni själva kan göra en liten Balthazar:D

"whoo, jag är uppochner:D"
Balthazar bläckis

Förkortningar:
Fm= Fastmaska
2i1= Ökning
2->1= Minskning
Lm= Luftmaska
*= upprepa från* till* varvet

Du behöver:
Garn till kroppen och "öronen"
Garn till tentaklerna (Bu kan självklart ha samma färg till tentaklerna som kropp om du vill!)
Två knappar, olika eller likadana:D
Lite svart restgarn till munnen
Ludd
Nål
Sax

Kropp/Huvud
Gör först två lm

V1: 7fm i andra lm från nålen
V2:* 2i1*
V3: *1fm, 2i1*
V4: *2fm, 2i1*
V5: *3fm, 2i1*
V6:*4fm, 2i1*
V7-12: *5 enkla varv*
V13:*4fm, 2->1*
V14:*3fm, 2->1*
V15:*2fm,2->1*
V16:*1fm, 2->1*
V17-27: 19 enkla varv
V18: *2->1*

Klipp av och fäst tråden, du behöver inte spara någon ände. Klar!

Tentakler Gör fem st
Börja med 2lm
V1: 6fm i andra lm från nålen
V2:*2i1*

Virka nu så många enkla varv tills du blir nöjd med längden på din tentakel. Gör fyra tentakler till och gör olika många varv på alla, men gör inte för korta tentakler;D


Klipp av och fäst tråden lämna en lång ände att sy fast tentaklen på kroppen sen.


"Öron"Gör två st.


Öronen virkas i rader och inte runt i spiral!


lägg upp 7lm


V1-2:*fm*lm, vänd.Virka två enkla varv.
V3:2->1, 2fm, 2->1,lm, vänd.
V4:*fm*lm,vänd.
V4:2->1,*fm*, lm, vänd
V5: *2->1*

Klipp av och fäst tråden, spara en lång ände att sy fast öronen på kroppen med.

Montering:

Stoppa bara kroppen!
Sy sedan fast tentaklerna på kroppen. Sy fast "öronen" längst upp på kroppen som på bilden. Fäst knapparna med lite svart tråd och brodera ett litet "V" som mun, eller varför inte hitta på en helt egen mun att brodera? Klar!


Var shysst och kopiera INTE mina mönster eller tutorials på din blogg/hemsida och kalla dom för dina, lägg till en liten kommentar om du har gjort något från mina mönster och sälj inte något du har gjort från mina mönster utan att du anger vart du fått mönstret ifrån!
Du får självklart ge bort alla figurer gör från mina mönster:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar