tisdag 2 november 2010

Mupp med kjol, mönster


Här kommer ett mönster som jag har arbetat med länge:)
Hoppas att du tycker om det och om du har frågor eller att du har gjort en liten mupp, så lämna bara en liten kommentar:)



MÖNSTER:
Du behöver:
Garn till huvudet och kroppen
Garn till kjol
Stoppning
nål
Ögon

Förkortningar:
Fm= fastmaska
2i1= ökning
2->1= minskning
imb= inre maskbåge
lm= luftmaska
sm= smygmaska
st= stolpe


Huvud och kropp

Varv 1: 5 fm.
Varv 2: 2i1 varvet ut.
Varv 3: 1fm, 2i1.
Varv 4: 2fm, 2i1.
Varv 5: 3fm, 2i1
Varv 6: 4fm, 2i1.
Varv 7: 5fm, 2i1.
Varv 8-16: 8 enkla Varv.
Varv 17: 5fm, 2->1.
Varv 18: 4fm, 2->1.

ifall att du använder säkerhetsögon, sätt fast dom nu.

Varv 19: 3fm,2->1.
Varv 20: 2fm,2->1.
Varv 21: 1 enkelt varv.
Varv 22: 2fm, 2i1.
Varv 23-29: 6 enkla Varv.
Varv 30: 1 enkelt varv i imb ( det är i dom maskbågarna du virkar kjolen sen)
Varv 31: 2fm, 2->1.
Varv 32: Virka så många maskor du behöver för att komma mitt bak på kroppen.

Ben:

Virka ihop kroppen för att bilda två "benhål".




Nu kan du börja på första benet!


Varv 27-33: 7 enkla varv.

Stoppa det lilla benet, snörp ihop det och gör ben nr.2!


Såhär börjar du på ben nr.2:

Gör en fast maska och fäst tråden på baksidan av arbetet:)

Ben 2:
Varv 27-33: 7 enkla varv.

Stoppa det lilla benet, snörp ihop det och du är klar med kroppen!


Nu är det dags för kjolen!


Börja såhär:




Börja mitt bak på kroppen.

Kjol:

Varv 1: 5fm, 2i1, 12fm, 2i1, 5fm.
Varv 2: 2i1, 4fm, 2i1, 13fm, 2i1, 5fm.
Varv 3: Ett enkelt varv.
Varv 4: 1lm, 1st, en sm i samma maska. Upprepa varvet ut för en fin "spetskant".


Armar, gör 2.

Varv 1: 5fm.
varv 2-9: 7 enkla varv.

Du är nu klar med armarna! Fäst armarna och du är klar. Dekorera eventuellt med en liten knapp eller brad och mupp flickan har söt score 100!

5 kommentarer:

  1. Vad söt den blev! Tycker det är lite halvmumie över den. Cool! =)

    Duktiga du som fixar mönster!.....Inte jag =(

    SvaraRadera
  2. Ooh, vilken liten charmmupp med sin rosa kjol. Du är enastående med dina mönster. Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag gör ju inte mönster varje dag:) Det är ju så jobbigt'^^

    SvaraRadera
  4. Jag har provat att virka den lilla muppen. Jag blev ricktigt nöjd (fast din är finare), min kamera har inga baterier så jag har inte tagit något kort än men håll utkik på min blogg om du vill se den! :D
    Kram kram,
    Maja (virkans amigurumi)

    SvaraRadera