fredag 25 november 2011

Kalla mig tomtenisse...

Hellu^^

Ja, jag är väldigt upptagen just nu med julklappar. Jag har virkat, stickat, sytt och pysslat ihop 15 olika paket nu. Känner mig nöjd. Man ska vara ute tidigt.
Supershyssta Janna har fått in nya ögon! Mina höll på att ta slut, så det var helt perfekt. Jag har köpt 24 par i olika färger och former. Om ni ska köpa ögon så tipsar jag om Janna. Hon postar snabbt och svarar på mejl ännu snabbare.
Och några små söta bokmärken har också virkats.
Mamma tog hem några sypermysiga stora gem till mig och då började jag virka bokmärken. Det är ungefär en månad till jul så jag ska vara snäll mot er och ge er mönstret. Det är superenkelt och görs på en halvtimme.


Mönster på bokmärke

Du behöver
Virknål
Garn som passar nålen, helst tunt garn
Nål
Stort gem
Tunn tråd eller liknande till ögon om du vill

Förkortningar:
Fm= fastmaska
2i1= ökning
lm= luftmaska

Mönster, gör två
Lägg upp 2 lm

Varv 1: 7 fm i andra lm från nålen
Varv 2: 2i1 varvet ut
Varv 3: 1 fm, 2i1 varvet ut
Varv 4: 3 fm, 2i1 varvet ut
Varv 5: Ett enkelt varv

Montering:

Sy fast den första halvan på gemet så att den sitter fast ordentligt. ta den andra halvan och brodera på ögon. Du kan självklart limma fast ögon eller använda säkerhetsögon, det är upp till dig. Sy ihop dom två halvorna och ditt bokmärke är klart. du kan variera mönstret med öron, näbb, nos m.m.
Låt fantasin flöda^^

1 kommentar:

  1. Fina! Ska kanske göra sånna...
    (Kolla gärna min blogg)

    SvaraRadera